Jezioro Bodeńskie – trzy kraje, morze możliwości

Rano wycieczka na górski szlak, a po południu plażowanie w scenerii śródziemnomorskiej roślinności. Trzy (a nawet cztery) kraje w zasięgu ręki. Średniowieczne miasteczka i romantyczne winnice. Bogata oferta muzeów. Doskonała infrastruktura turystyczna, bardzo przyjazna dla podróżujących rodzin.

Jezioro Bodeńskie pojawiało się w naszych myślach już w 2012 r., kiedy odwiedziliśmy we dwoje Alpy Bawarskie (relacja z tego wyjazdu tutaj). Gdy przeglądaliśmy przewodnik po Niemczech, zaciekawiło nas to jedno z największych jezior Europy Środkowej (w tym rejonie większe jest tylko Jezioro Genewskie i Balaton).

Patrząc na mapę, domyślaliśmy się, że to rejon bardzo atrakcyjny pod względem krajobrazowym i turystycznym. Nie spodziewaliśmy się jednak, że jest aż tak przyjazny małym turystom – od świetnych placów zabaw po fantastyczne kąpieliska i interaktywne muzea. W efekcie wakacje nad Jeziorem Bodeńskim spodobały się całej naszej rodzinie – i nam, i dzieciakom – od przedszkolaka do nastolatka!

Jezioro Bodeńskie to jeden z najgorętszych punktów turystycznych na wakacyjnej mapie Europy. I nic dziwnego! Dwa tygodnie nad Bodensee to jedne z naszych ulubionych rodzinnych wakacji. Poniżej 12 propozycji wycieczek w okolicy Jeziora Bodeńskiego, wybranych przez nas jako najbardziej atrakcyjne dla rodziny z trójką dzieci w różnym wieku – wystarczy kliknąć w odpowiedni link odsyłający do pełnego opisu danego dnia 🙂

Na końcu wpisu znajdziecie garść informacji praktycznych – 10 powodów, dla których naszym zdaniem wybrać Jezioro Bodeńskie na miejsce rodzinnego wypoczynku.

Wyspa Mainau – ogród kwiatów na Jeziorze Bodeńskim

Meersburg – średniowieczne miasteczko i zamek w śródziemnomorskiej scenerii

Jezioro Bodeńskie

Schronisko Aescher i jaskinie Wildkirchli w Szwajcarii – górska rodzinna wycieczka jak z bajki

Säntis – najwyższy szczyt północnej Szwajcarii

Krönberg – szczyt z pięknym widokiem na Säntis

Konstancja – oceanarium Sea Life, starówka i kąpiel w Renie

Muzeum Zeppelina – muzeum sterowców we Friendrichshaven

Zurych z dziećmi w 1 dzień – co wybrać, żeby nie zwariować

Pfänder – kolejka na widokowe wzgórze nad Jeziorem Bodeńskim

Jezioro Bodeńskie

Wodospady Renu – największe wodospady w Europie, a do tego Szafuza i Stein am Rhein

Europa-Park – powrót do świątyni rozrywki

Pfahlbauten – prehistoryczne domy na palach nad Jeziorem Bodeńskim

Jezioro Bodeńskie

Ruiny zamku Altbodman i klasztor Frauenberg – wzgórza widokowe nad Jeziorem Bodeńskim

10 powodów, dla których warto wybrać się na wakacje nad Jezioro Bodeńskie

1. Położenie w sercu Europy – w zasięgu kilkudziesięciu kilometrów możemy zwiedzać cztery kraje: Niemicy, Austrię, Liechtenstein i Szwajcarię z najpiękniejszymi w rejonie szlakami górskimi i atrakcjami ze słynnego Grand Tour of Switzerland.
  2. Woda i cudowne krajobrazy – mocząc nogi w cieplutkiej wodzie lub płynąć statkiem białej floty, oglądamy bajkowe widoki – od uroczych miasteczek przez winnice po alpejskie szczyty z Säntisem, kulminacją masywu Alpstein, na czele.
  3. Mile widziane są rodziny z dziećmi – przy atrakcjach turystycznych i kąpieliskach znajdziemy urozmaicone i nietuzinkowe place zabaw, a także łatwo dostępne toalety.
  4. Doskonała infrastruktura turystyczna – szlaki piesze i rowerowe, pomocne biura informacji turystycznej.
  5. Niesamowita sieć połączeń komunikacyjnych – do większości atrakcji dotrzemy pociągiem albo białą flotą, nie musimy korzystać z samochodu.
  6. Interaktywne muzea – szczególnie polecamy muzeum Erwina Hymera i Zeppelina.
  7. Możliwość dobrego rozplanowania wydatków – zaopatrzenie się w odpowiedni dla nas wariant Bodensee Erlebniskarte pozwala kontrolować koszty, bo umożliwia wstęp do większości atrakcji przez określoną ilość dni.
  8. Czystość i porządek – jak to u zachodnich sąsiadów – zarówno w miastach, jak i na kąpieliskach.
  9. Cudowny klimat przenoszący nas w kraje południowej Europy – momentami poczujemy się jak w śródziemnomorskim kurorcie, zwłaszcza że otaczają nas palmy, figowce i winnice.
  10. Możliwość zaspokojenia przeróżnych potrzeb podczas jednego wyjazdu – znajdziemy tu plaże, górskie szlaki i przepiękne miasta z bogatą historią.

***********

Gdzie mieszkaliśmy?

Haus Gertrud, Radolfzell

Czyżbyśmy przenieśli się do złotych lat 70? 😉 Wystrój naszego domku przypomina nam nieco pod względem ogólnego klimatu i stopnia zapełnienia różnymi drobiazgami rekreacyjne domki działkowe z czasów naszego dzieciństwa. Wszystko jednak solidne i nadal działające, w środku czysto i bardzo przestronnie – jest ok. A perwersyjny urok powrotu do przeszłości ma też swoje dobre strony 😉 –  w sumie wolimy to niż wszędzietakisam ciasny pokój w hotelu 😉

Mamy do dyspozycji piętrowy domek z kuchnią i dwiema sypialniami na dole oraz dwiema niewielkimi sypialenkami na górze. Wita nas starsza pani mieszkająca w domu nieopodal – bardzo sympatyczna (mówi tylko po niemiecku, ale R. ze swoją szkolną znajomością języka dał radę, chapeau bas!). W domku znajdujemy świeżo upieczone ciasto i sok jabłkowy. Za oknem przydomowy sad – pani zachęca nas do brania sobie jabłek do woli. Ogarniamy się jakoś do północy. Na plażę nad Jeziorem Bodeńskim z naszego domku mamy pieszo 25 min/2,8 km drogi.