Jezioro Szmaragdowe – piękne tereny rekreacyjne na obrzeżach Szczecina

Piękny widokowy spacer wokół zielonych wód Jeziora Szmaragdowego, powstałego na miejscu dawnej kopalny kredy. Świetne zagospodarowanie turystyczne okolicy pozwala na spędzenie tu aktywnego dnia na łonie przyrody. Gęsta sieć szlaków i ścieżek spacerowych umożliwia planowanie wycieczek dowolnej długości. Warto dodatkowo odbyć niedługi spacer na piękny punkt widokowy pozwalający z góry spojrzeć na Szczecin i dolinę Odry.

Wokół Jeziora Szmaragdowego i na punkt widokowy na Szczecin i dolinę Odry

18 sierpnia 2020 r.

Szczeciński Park Krajobrazowy „Puszcza Bukowa”

Jezioro Szmaragdowe znajduje się na terenie Szczecińskiego Parku Krajobrazowego „Puszcza Bukowa”. Park, położony w pięknych lasach Puszczy Bukowej porastającej  morenowe wzniesienia na południowy wschód od Szczecina, został utworzony w 1981 r. Jego wyróżnikiem jest bogata polodowcowa rzeźba terenu, piękne lasy, meandrujące potoki, źródła, bezodpływowe jeziorka i głazy narzutowe.

Jezioro Szmaragdowe

Jezioro Szmaragdowe znajduje się na obrzeżach Szczecina, niedaleko osiedla Zdroje. Nazwa pochodzi od charakterystycznego zielonkawego zabarwienia wody, które jest skutkiem wysokiej zawartości węglanu wapnia – jeziorko powstało na miejscu dawnej kopani kredy. W 1925 r. kopalnia została zalana przez wodę – na dnie jeziorka do tej pory znajdują się ponoć zalane urządzenia górnicze. Po malowniczym betonowym mostku znajdującym się nad brzegiem jeziora kursowały niegdyś wagoniki kolejki wąskotorowej, wywożące urobek z kopalni.  Jeziorko jest cały czas zasilane przez wodę gruntową. Obecnie jego maksymalna głębokość sięga 18 metrów.

Kolor wody Jeziora Szmaragdowego jest zachwycający.

Wyznaczone ścieżki spacerowe pozwalają obejść jeziorko dookoła. Przy wschodnim i południowym brzegu trasa prowadzi tuż obok lustra wody, potem wyprowadza w pobliże Wzgórza Armatniego.

Przechodzimy pod wiaduktem dawnej kolejki górniczej.
Wiadukt został daleko z tyłu.
Kolor wody i pływające ryby przywodzą nam na myśli chorwackie Jeziora Plitwickie!
Jesteśmy na terenie Szczecińskiego Parku Krajobrazowego – Puszczy Bukowej.
Aż dziwne, że takie piękne jezioro nie jest w pełni naturalnym tworem.
Chłopaki – tu kąpać się nie wolno!
Rozpoczynamy wędrówkę brzegiem jeziora.
Widoki z kolejnych prześwitów.
Spacer jest wyjątkowo przyjemny.
Po południowej stronie jeziora wspinamy się na Wzgórza Czanowskie.
Cały czas mamy kontakt z przepiękną przyrodą.

Kontynuując wędrówkę w kierunku zachodnim, dotrzemy na piękny punkt widokowy na Wzgórzach Czanowskich, umożliwiający spojrzenie z lotu ptaka na Szczecin i dolinę Odry. Na parking wracamy ścieżką nad zachodnim brzegiem jeziora.

Ostatnie podejście – na punkt widokowy.
Spod nóg opada nam kilkudziesięciometrowe urwisko!
Przed nami szeroka panorama Szczecina.
Rzut oka na podmokłe tereny Międzyodrza .
Widok jest naprawdę rozległy.

Cały spacer zajął nam niecałą godzinę, ale można go znacząco wydłużać o dodatkowe atrakcje w okolicy. Możliwości jest mnóstwo – możecie wybierać między punktami widokowymi, ścieżkami zdrowia, ruinami, pozostałościami z okresu wojny. Bez problemu zaplanujemy tu cały aktywny weekend!

Niedaleko parkingu (parking spory i bezpłatny) przy Jeziorze Szmaragdowym znajdują się tablice z mapkami znaczącymi przebieg ścieżek spacerowych – najlepiej gdy zerkniecie na nie sami i w zależności od tego, jaką ilością czasu dysponujecie, wybierzecie coś dla siebie.

My zdecydowaliśmy się tylko na spacer dookoła jeziorka i na wypad na jeden punkt widokowy, bo od popołudnia wisiało nad nami załamanie pogody, a tego samego dnia odwiedziliśmy jeszcze piękne arboretum w Glinnej i pozostałości klaztoru cystersów s Kołbaczu (relacja z tej wycieczki tutaj). Wieczorem jeszcze chłopcy namówili nas – mimo solidnie zachmurzonego nieba – na kąpiel w Jeziorze Myśliborskim – tym razem testowaliśmy strzeżoną plażę przy ul Cienistej – to bardziej kameralne miejsce niż główne miejskie kąpielisko, a przyjemna i bezpieczna – mimo że byliśmy jednymi kąpiącymi się, naszego bezpieczeństwa pilnowało dwóch ratowników.