Linia kolejowa Semmeringbahn to prawdziwa gratka nie tylko dla miłośników kolei. Niesłychanie malownicza trasa prowadzi przez kilkanaście wiaduktów i podobną liczbę tuneli w pięknym górskim otoczeniu. To dzięki powstaniu tej linii kolejowej już w połowie XIX w. Semmering stało się popularnym górskim kurortem, odwiedzanym przez tłumy wiedeńczyków. Dzisiaj samo miasteczko nie jest już tak znane jak kiedyś, nadal jednak swoją kameralną i nieco senną atmosferą zachęca do dłuższego spaceru.
Linia kolejowa nie tylko przetrwała próbę czasu, lecz także została zasłużenie doceniona i w 1998 r. wpisana na listę UNESCO. Nadal przejeżdżają nią dziesiątki, jeśli nie setki pociągów dziennie. Kunszt weneckiego inżyniera Carla di Ghegi i ciężką pracę 20 tysięcy robotników w pełni docenić można po przejechaniu trasy kolei. Nie ma chyba innej tak pięknie wkomponowanej w krajobraz linii kolejowej. Wzdłuż całej trasy prowadzi widokowy szlak Bahnwanderweg. Polecamy Wam przejażdżkę najbardziej widokowym fragmentem trasy i spacer na punkty widokowe na obrzeżach Semmering.
Tunele, wiadukty i górskie widoki – przejażdżka koleją i wycieczka na punkty widokowe w Semmering
W pierwszej połowie XIX w. wybudowano trasę kolejową od Wiednia do Gloggnitz, a z drugiej strony – od Grazu do Murzzuschlag. Brakujący odcinek między tymi dwiema miejscowościami, Gloggnitz i Murzzuschlag, trzeba było pokonywać konnymi zaprzęgami. Nic dziwnego, że marzono o zbudowaniu torów także na tym odcinku. Wenecki inżynier Carl di Ghega zaplanował przebieg trasy i nadzorował przebieg budowy pierwszej w Europie górskiej linii kolejowej o pełnym rozstawie torów.
Di Ghega w swoich planach inspirował się konstrukcjami, które oglądał podczas podróży po Stanach Zjednoczonych. Do rozwiązania pozostał problem konstrukcji lokomotywy, która potrafiłaby pokonać krętą trasę o dużym nachyleniu. Dwa lata po rozpoczęciu budowy ogłoszono konkurs na odpowiedni parowóz. Cztery zgłoszone projekty nie spełniły oczekiwań, ale korzystając z rozwiązań zastosowanych w poszczególnych projektach, udało się stworzyć specjalną dwuczłonową lokomotywę, która bez problemu pokonywała górską trasę.
Semmeringbahn – wielki sukces XIX-wiecznych budowniczych kolei
W rekordowo krótkim czasie 6 lat (1848-1854 r.) zbudowano 41 km torów prowadzących przez 15 tuneli, 16 wiaduktów i 100 ceglanych mostów. Trasa przez przełęcz Semmering pokonuje ponad 450-metrową różnicę wysokości, w najwyższym punkcie wspinając się na wysokość 896 m n.p.m. Co ciekawe, do budowy (nie mówiąc oczywiście o samych torach) nie używano stali ani żelaza. Linia kolejowa przetrwała do dzisiejszych czasów w prawie niezmienionym kształcie. Z powodu nadmiernego przenikania wody przebudowano jedynie najdłuższy tunel Semmering oraz zelektryfikowano całą linię. Dzisiaj właściwie co kilka minut przejeżdża nią jakiś pociąg!
Punkty widokowe na trasę Semmeringbahn
Dworzec w Semmering to nie tylko zwykła stacja kolejowa, to także dość duży węzeł szlaków turystycznych. Tutaj właśnie ma swój początek Bahnwanderweg – piękny szlak pieszy prowadzący częściowo wzdłuż linii kolejowej Semmering. Trasa jest oznaczona żółtym kolorem i specjalnymi tabliczkami. Cały Bahnwanderweg ma 23 kilometry i kończy się w Gloggnitz, ale najpiękniejsze widoki spotkamy na odcinku między Semmening a stacją Klamm, czyli na pierwszych 15 kilometrach szlaku. Niedawno otwarto także dalszą część szlaku Bahnwanderweg, prowadzącą wzdłuż styryjskiej części linii kolejowej Semmeringbahn, z Semmering do Murzzuschlag. Ta część, nazywana Steirischer Semmering Bahnwanderweg, ma 17 kilometrów długości i razem ze szlakiem do Gloggnitz pozwala pokonać pieszo trasę wzdłuż całej wpisanej na listę UNESCO linii kolejowej Semmeringbahn. Okolica obfituje także w wiele innych pięknych szlaków turystycznych i ścieżek rowerowych, więc aktywni turyści na pewno znajdą tu coś dla siebie.
Jeśli będziecie wybierali się na szlak Bahnwanderweg, weźcie wygodne sportowe obuwie. Na pierwszym, krótkim odcinku szlaku, między stacjami Semmering a Wolfsbergkogel, spotkacie pomysłowy „pociągowy” plac zabaw (widzieliśmy go z okien pociągu). Kolejny odcinek szlaku przechodzi przez dwa rewelacyjne punkty widokowe pozwalające spojrzeć na najbardziej malowniczy odcinek trasy kolejowej pięknie wkomponowanej w krajobraz okolicy Semmering.
Punkty widokowe Doppelreiterkogel oraz 20 Schilling Blick są oddalone od siebie zaledwie o jakieś 10 minut spaceru. Jeżeli chcecie podjechać w ich okolice samochodem, to powinniście zaparkować na obrzeżach Semmering (trudno trafić na odpowiednie miejsce, współrzędne 47⁰39’02.8’’N; 15⁰49’26.4’’E). Na obu punktach widokowych znajdują się tablice z wieloma ciekawymi informacjami na temat budowy linii kolejowej przez przełęcz Semmering. Widok z drugiego punktu (20 Schilling Blick) widniał kiedyś na banknocie 20-szylingowym (stąd nazwa). Sam spacer na punkty widokowe nie jest długi, zajmuje ok 45 minut i nadaje się nawet dla małych dzieci.
Na wieży widokowej Doppelreitersaussichtswarte.
Przejazd linią kolejową Semmeringbahn – który odcinek wybrać?
Gdy przed przyjazdem do Austrii czytaliśmy o Semmeringbahn, byliśmy przekonani, że to zabytkowa trasa, którą jeżdżą tylko turystyczne pociągi. Okazało się, że jest zupełnie inaczej. Pociągi przejeżdżają tędy dosłownie co kilka minut i przynajmniej połowa z nich to osobowe składy różnych przewoźników. Na stronie www.semmeringbahn.at/fahrplan.php znaleźliśmy rozkład jazdy austriackich kolei Oebb. N przejażdżkę wybraliśmy odcinek między Payersbach a Semmering. Pokonanie tego odcinka zajmuje pół godziny i umożliwia zobaczenie najbardziej malowniczego odcinka między stacjami Klamm a Semmering. To tutaj pociągi przejeżdżają przez najwięcej wiaduktów i tuneli, a tory malowniczo wiją się między górami. Cena biletu na podróż w jedną stronę dla osoby dorosłej w 2019 r. wynosiła 3,50 euro, a dla dziecka powyżej 6 lat – 1,80 euro, młodsze dzieci podróżują za darmo. Bilety kupić można bezpośrednio na peronie w automacie biletowym, który w dość intuicyjny sposób obsługuje się w języku angielskim (i oczywiście niemieckim).
Wysiadamy na dworcu w Semmering.