Semmeringbahn – linia kolejowa z listy UNESCO

Linia kolejowa Semmeringbahn to prawdziwa gratka nie tylko dla miłośników kolei. Niesłychanie malownicza trasa prowadzi przez kilkanaście wiaduktów i podobną liczbę tuneli w pięknym górskim otoczeniu. To dzięki powstaniu tej linii kolejowej już w połowie XIX w. Semmering stało się popularnym górskim kurortem, odwiedzanym przez tłumy wiedeńczyków. Dzisiaj samo miasteczko nie jest już tak znane jak kiedyś, nadal jednak swoją kameralną i nieco senną atmosferą zachęca do dłuższego spaceru.

Linia kolejowa nie tylko przetrwała próbę czasu, lecz także została zasłużenie doceniona i w 1998 r. wpisana na listę UNESCO. Nadal przejeżdżają nią dziesiątki, jeśli nie setki pociągów dziennie. Kunszt weneckiego inżyniera Carla di Ghegi i ciężką pracę 20 tysięcy robotników w pełni docenić można po przejechaniu trasy kolei. Nie ma chyba innej tak pięknie wkomponowanej w krajobraz linii kolejowej. Wzdłuż całej trasy prowadzi widokowy szlak Bahnwanderweg. Polecamy Wam przejażdżkę najbardziej widokowym fragmentem trasy i spacer na punkty widokowe na obrzeżach Semmering.

Tunele, wiadukty i górskie widoki – przejażdżka koleją i wycieczka na punkty widokowe w Semmering

W pierwszej połowie XIX w. wybudowano trasę kolejową od Wiednia do Gloggnitz, a z drugiej strony – od Grazu do Murzzuschlag. Brakujący odcinek między tymi dwiema miejscowościami, Gloggnitz i Murzzuschlag, trzeba było pokonywać konnymi zaprzęgami. Nic dziwnego, że marzono o zbudowaniu torów także na tym odcinku. Wenecki inżynier Carl di Ghega zaplanował przebieg trasy i nadzorował przebieg budowy pierwszej w Europie górskiej linii kolejowej o pełnym rozstawie torów.

Di Ghega w swoich planach inspirował się konstrukcjami, które oglądał podczas podróży po Stanach Zjednoczonych. Do rozwiązania pozostał problem konstrukcji lokomotywy, która potrafiłaby pokonać krętą trasę o dużym nachyleniu. Dwa lata po rozpoczęciu budowy ogłoszono konkurs na odpowiedni parowóz. Cztery zgłoszone projekty nie spełniły oczekiwań, ale korzystając z rozwiązań zastosowanych w poszczególnych projektach, udało się stworzyć specjalną dwuczłonową lokomotywę, która bez problemu pokonywała górską trasę.

Linia kolejowa w zjawiskowy sposób pokonuje prawie pionową ścianę Weinzettelwand

Semmeringbahn – wielki sukces XIX-wiecznych budowniczych kolei

W rekordowo krótkim czasie 6 lat (1848-1854 r.) zbudowano 41 km torów prowadzących przez 15 tuneli, 16 wiaduktów i 100 ceglanych mostów. Trasa przez przełęcz Semmering pokonuje ponad 450-metrową różnicę wysokości, w najwyższym punkcie wspinając się na wysokość 896 m n.p.m. Co ciekawe, do budowy (nie mówiąc oczywiście o samych torach) nie używano stali ani żelaza. Linia kolejowa przetrwała do dzisiejszych czasów w prawie niezmienionym kształcie. Z powodu nadmiernego przenikania wody przebudowano jedynie najdłuższy tunel Semmering oraz zelektryfikowano całą linię. Dzisiaj właściwie co kilka minut przejeżdża nią jakiś pociąg!

Punkty widokowe na trasę Semmeringbahn

Dworzec w Semmering to nie tylko zwykła stacja kolejowa, to także dość duży węzeł szlaków turystycznych. Tutaj właśnie ma swój początek Bahnwanderweg – piękny szlak pieszy prowadzący częściowo wzdłuż linii kolejowej Semmering. Trasa jest oznaczona żółtym kolorem i specjalnymi tabliczkami. Cały Bahnwanderweg ma 23 kilometry i kończy się w Gloggnitz, ale najpiękniejsze widoki spotkamy na odcinku między Semmening a stacją Klamm, czyli na pierwszych 15 kilometrach szlaku. Niedawno otwarto także dalszą część szlaku Bahnwanderweg, prowadzącą wzdłuż styryjskiej części linii kolejowej Semmeringbahn, z Semmering do Murzzuschlag. Ta część, nazywana Steirischer Semmering Bahnwanderweg, ma 17 kilometrów długości i razem ze szlakiem do Gloggnitz pozwala pokonać pieszo trasę wzdłuż całej wpisanej na listę UNESCO linii kolejowej Semmeringbahn. Okolica obfituje także w wiele innych pięknych szlaków turystycznych i ścieżek rowerowych, więc aktywni turyści na pewno znajdą tu coś dla siebie.

Rozpoczynamy wędrówkę fragmentem szlaku Bahnwanderweg.

Szlaki nie jest zatłoczone i pozwalają na prawdziwy relaks.

Jeśli będziecie wybierali się na szlak Bahnwanderweg, weźcie wygodne sportowe obuwie. Na pierwszym, krótkim odcinku szlaku, między stacjami Semmering a Wolfsbergkogel, spotkacie pomysłowy „pociągowy” plac zabaw (widzieliśmy go z okien pociągu). Kolejny odcinek szlaku przechodzi przez dwa rewelacyjne punkty widokowe pozwalające spojrzeć na najbardziej malowniczy odcinek trasy kolejowej pięknie wkomponowanej w krajobraz okolicy Semmering.

Punkty widokowe Doppelreiterkogel oraz 20 Schilling Blick są oddalone od siebie zaledwie o jakieś 10 minut spaceru. Jeżeli chcecie podjechać w ich okolice samochodem, to powinniście zaparkować na obrzeżach Semmering (trudno trafić na odpowiednie miejsce, współrzędne 47⁰39’02.8’’N; 15⁰49’26.4’’E). Na obu punktach widokowych znajdują się tablice z wieloma ciekawymi informacjami na temat budowy linii kolejowej przez przełęcz Semmering. Widok z drugiego punktu (20 Schilling Blick) widniał kiedyś na banknocie 20-szylingowym (stąd nazwa). Sam spacer na punkty widokowe nie jest długi, zajmuje ok 45 minut i nadaje się nawet dla małych dzieci.

Pierwsze miejsce widokowe pozwala spojrzeć na zabudowę uzdrowiskową Semmering. Pod nami co chwilę mkną pociągi.

Na wieży widokowej Doppelreitersaussichtswarte.

Między tunelami i wiaduktami linia kolejowa prowadzi przez malowniczą miejscowość Breitenstein.

A tak wygląda widok ze słynnego miejsca widokowego 20-Schilling-Blick.

Weinzettelwand prezentuje się z tego miejsca nieco inaczej.

Dzisiejsze zdjęcie wiaduktów Kalte Rinne i Krauselklause.

A to stara pocztówka. Znajdź różnicę!

Przejazd linią kolejową Semmeringbahn – który odcinek wybrać?

Gdy przed przyjazdem do Austrii czytaliśmy o Semmeringbahn, byliśmy przekonani, że to zabytkowa trasa, którą jeżdżą tylko turystyczne pociągi. Okazało się, że jest zupełnie inaczej. Pociągi przejeżdżają tędy dosłownie co kilka minut i przynajmniej połowa z nich to osobowe składy różnych przewoźników. Na stronie www.semmeringbahn.at/fahrplan.php znaleźliśmy rozkład jazdy austriackich kolei Oebb. N przejażdżkę wybraliśmy odcinek między Payersbach a Semmering. Pokonanie tego odcinka zajmuje pół godziny i umożliwia zobaczenie najbardziej malowniczego odcinka między stacjami Klamm a Semmering. To tutaj pociągi przejeżdżają przez najwięcej wiaduktów i tuneli, a tory malowniczo wiją się między górami. Cena biletu na podróż w jedną stronę dla osoby dorosłej w 2019 r. wynosiła 3,50 euro, a dla dziecka powyżej 6 lat – 1,80 euro, młodsze dzieci podróżują za darmo. Bilety kupić można bezpośrednio na peronie w automacie biletowym, który w dość intuicyjny sposób obsługuje się w języku angielskim (i oczywiście niemieckim).

Ruszamy ze stacji Payerbach-Reichenau

Wita nas lokomotywa parowa, która obsługiwała tę linię od 1922 r.

Grześ chętnie zostałby maszynistą!

Po kupieniu biletów w automatach biletowych zajmujemy miejsca i ruszamy!

W drodze do Semmering możemy z okien podziwiać przepiękne widoki.

Linia kolejowa przez przełęcz Semmering jest wpisana na listę UNESCO.

W drodze z Payerbach-Reichenau do Semmering pociąg pokonuje kilkanaście wiaduktów i tuneli.

Trasa biegnie wśród prawdziwie górskiej scenerii.

Kolejny tunel na naszej trasie.

Wysiadamy na dworcu w Semmering.

Semmering było niegdyś bardzo popularnym kurortem i ulubionym miejscem wypoczynku wiedeńczyków.

Stara tablica na dworcu informuje o wysokości n.p.m.

W Semmering ma punkt wyjścia kilkunastokilometrowa trasa biegnąca wzdłuż torów kolejowych.

Semmering to dobry punkt startu pieszych wędrówek.

Pasażerowie czekają na pociąg powrotny:)

Ruszamy w drogę powrotną do Payerbach-Reichenau

Znowu mamy przyjemność przejechania przez liczne tunele

Jedzie nam się świetnie!

Po drodze mijamy kilka mniejszych stacji kolejowych.

Galeryjka skalna, którą mieliśmy okazję podziwiać z punktu widokowego Doppelreiterkogel